Stappenplan werkplek instellen

De gezondheid en het welbevinden van een werknemer hebben rechtstreeks effect op de productiviteit en concentratie. Naast een algemene factoren bepaalt vooral de werkhouding dagdagelijks deze condities. In dit stappenplan ontdekt u hoe u de werkplek voor uzelf en u medewerkers dient in te stellen om gezondheidsproblemen te voorkomen. Zowel op korte als op lange termijn. Van belang zijn vooral: de juiste instelling van de stoel en het bureau, naast de computerapparatuur.

Bureaustoel instellen:

Zowel de hoogte als de diepte zijn bij voorkeur instelbaar. U bepaalt bovendien de correcte positie van de rug- en armleuning.

Goede zithouding Stoelhoogte
Als de medewerker rechtop staat, dient de zitting zich ter hoogte van de onderkant van de knieschijf te bevinden. Als de medewerker nu gaat zitten, moeten de bovenbenen zich in een horizontale positie bevinden, in een rechte hoek (90°) ten opzichte van de onderbenen. Een te hoge instelling knelt de bloedsomploop af, terwijl een te lage instelling de bovenbenen te weinig zal ondersteunen.

Stoeldiepte:
Tussen knieholte en zitting kan u idealiter net één vuist plaatsen. Let er ook op dat de onderrug voldoende ondersteuning vindt door de bolling in de stoelleuning, om toekomstige rugklachten te voorkomen.

Rugleuning
Om de rug voldoende steun te bieden kan u de rugleuning naar voor of achter zetten. Als de rugleuning ook in hoogte verstelbaar is, let er dan op dat het bolle gedeelte de onderrug goed ondersteund. Een te hoge leuning zal de schouders te weinig bewegingsvrijheid geven, terwijl de onderrug onvoldoende steun krijgt. Te laag ingesteld, wordt het bekken automatisch naar voor geduwd. Dit zorgt er voor dat men naar voor schuift op de stoel, waardoor er onbewust een bolle rug gevormd wordt. Wanneer iemand regelmatig rugklachten heeft, kan gekozen worden voor een stoel met verstelbare lendensteun. De stoel Se7en is een ergonomisch ontworpen stoel, ARBO-goedgekeurd en voorzien van verschillende instelling die toelaten de stoel optimaal in te stellen. De stoel is verkrijgbaar met een stoffen rugleuning of een rugleuning van netbespanning.

Armleuningen
Wanneer de schouders ontspannen los hangen, moet u de onderarmen in een horizontale positie op de armleuningen kunnen plaatsen. De leuningen zijn bovendien best kort, zodat de bureaustoel dicht aangeschoven kan worden. Ook wanneer werknemers de onderarmen op het bureaublad leggen geldt dezelfde horizontale houding.

Bureau instellen

Het bureau:
Zoals eerder al vastgesteld, bevinden de bovenbenen zich in een hoek van 90° ten opzichte van de onderbenen. Het bureaublad wordt ingesteld op precies dezelfde hoogte als de armleuningen. Wanneer een bureau niet verstelbaar is, kunnen daarvoor eventueel poot-verlengers gebruikt worden. Eventueel kan het nodig zijn de bureaustoel hoger in te stellen. Nadien kan u door middel van een voetsteun de benen opnieuw juist positioneren. Het is van belang dat de benen – ook in de breedte – voldoende bewegingsruimte krijgen. Geen prullenbakken of te grote ladeblokken plaatsen is de boodschap. Reiken doet u in ideale omstandigheden zo weinig mogelijk. Met de buik tegen het bureau aan zitten is een ideale positie. Als vuistregel dient een beeldscherm zich ongeveer op de afstand van een gestrekte arm bevinden. De gemiddelde bureauhoogte bedraagt 73 cm. Afhankelijk van het individu dat er plaats neemt, kan het bureau vervolgens aangepast worden.

Voetensteun
In ideale omstandigheden plaats u de voeten vanzelfsprekend op de grond. Als u of een werknemer echter de neiging heeft de voeten telkens onderaan op de stoel te plaatsen, gebruikt u bij voorkeur een voetsteun. Die stelt u natuurlijk opnieuw in op de correcte hoogte. Bij te lage voetsteunen zijn tintelende en/of gezwollen voeten een voorkomende kwaal. Te hoge voetsteunen verhogen dan weer de druk op de stuit en zorgen voor een tintelend gevoel in de bovenbenen.

Beeldscherm

Afstand tot ogen:
De maat van het beeldscherm bepaalt voor een groot stuk de afstand tussen beeldscherm en ogen. Een gezonde vuistregel is dat het scherm zich op een gestrekte arm afstand situeert. Hoe groter het scherm, hoe ruimer die afstand mag zijn. Bij een 17 inch hanteert u een afstand tussen de 60 en 85 cm, voor een 19 inch geldt 70 tot 95 cm. De bovenrand van het scherm moet zich op ooghoogte bevinden.

Voorkom reflectie:
Een beeldscherm plaatst u nooit in de richting van een raam. Veel lichtinval vanop de rug vermindert aanzienlijk de zichtbaarheid. Loodrecht op de ramen is de ideale positie, bij voorkeur op een afstand van minimaal drie meter. Kantoorverlichting en/of secundaire lichtbronnen reflecteren bij voorkeur ook niet in het scherm. Plaats die met andere woorden boven het bureau of achter het beeldscherm.

Toetsenbord en muis

Met de armleuningen in steun van de onderarmen, is het toetsenbord bereikbaar. Op die manier hangen de bovenarmen ontspannen langs het lichaam terwijl u typt. Typen met ongebogen polsen is belangrijk. Eventueel klapt u de pootjes van het toetsenbord in of uit om de positie te idealiseren. Ook wat de muis betreft geldt hetzelfde: verschuif die vanuit de onderarm in plaats van de pols. Ook hier kunnen bovenarmen ontspannen langs het lichaam hangen, als u de muis dichtbij plaatst. Stel ook de gevoeligheid correct in. Ontelbare keren dubbelklikken zorgt op termijn voor een overbelasting van de onderarm, met uitstralingen naar de nek en de schouders. Gebruik bij voorkeur de middelste muisknop, indien aanwezig.

Conclusie

Mensen die dagelijks vele uren aan een bureau doorbrengen, hebben er alle baat bij een correcte houding aan te nemen. De gezondheidsklachten op langere termijn zijn niet te onderschatten. Voeten op de grond of op een voetsteun, knieën in een hoek van 90°, rug tegen de leuning, ontspannen armen en schouders, hoofd rechtop, het zijn belangrijke indicaties dat het letterlijk goed zit. Daarnaast is het vanzelfsprekend aangewezen regelmatig eens de houding te veranderen, korte pauzes te houden en werk aan een beeldscherm af te wisselen met ander werk.

Copyright © 2018 Officecity Kantoormeubelen B.V.