Van druk naar productief met deze 6 tips!

Iedereen heeft dit gesprek vast wel eens gevoerd: “Hé, lang niet gezien! Hoe is het?”, “Hoi, het gaat goed, hartstikke druk!”. Veel mensen zien ‘druk zijn’ als het synoniem van succesvol zijn. Voor hen is het dan ook geen probleem om toe te geven dat ze overwerkt en gestresst zijn… Alsof we ergens geprogrammeerd zijn dat het noodzakelijk is dat we tot over onze oren in het werk moeten zitten. Dit is namelijk simpelweg niet waar. Er is namelijk een heel groot verschil tussen druk zijn en productief zijn!

Wat het betekent om druk te zijn

Het geeft een heerlijk gevoel om taken af te ronden. Maar, als we niet oppassen, bereikt onze productiviteit een piek en gaat het vanaf daar alleen maar bergafwaarts. Het lijkt bijna in onze natuur te zitten om een eindeloze to-do lijst te hebben, te multitasken en veel stress te ervaren. Ons brein lijkt geprogrammeerd om te denken dat stress leidt tot succes. Dus we vullen onze agenda’s tot de nok, ondanks dat dit stress oplevert. Want we weten: al die stress levert uiteindelijk succes op!

Wat is productiviteit?

Goed, veel mensen zijn druk. Maar hoeveel zijn er ook productief? Productiviteit meet het daadwerkelijke succes van het werk dat u verricht. Waardoor het op de langere termijn een stuk waardevoller is. Productieve mensen besteden meer tijd en aandacht aan een taak, met een beter resultaat tot gevolg. Door binnen uw bedrijf of afdeling te focussen op productiviteit, behaalt u dus uiteindelijk meer succes.

Zo wordt u productief!

Het verschil tussen druk zijn en productief zijn is nu helder, maar hoe zorgt u dat u (en uw medewerkers) focust op productiviteit? Deze tips helpen u op weg:

  1. Stop met multitasken
    Onderzoek na onderzoek toont aan dat multitasking één van de grootste productiviteits-killers is. Als u uw aandacht verspreidt over meerdere projecten, heeft dit een negatief effect op de kwaliteit van al die werkzaamheden. Focus op datgene wat uw onmiddellijke aandacht nodig heeft en rond deze taak af voordat u verder gaat met iets anders.
  1. Zeg eens “nee”
    Het lijkt haast een hobby te zijn van drukke mensen: nieuwe projecten aannemen. Hoe meer projecten, hoe beter… Door deze mindset hebben drukke mensen moeite om “nee” te zeggen. Gelukkig is dit te trainen. Probeer de volgende keer dat u gevraagd wordt om een klus op te knappen, terwijl u eigenlijk al genoeg op uw bordje heeft eens om niet direct “ja” te zeggen. Denk na over wat het project inhoudt en de tijd die het u gaat kosten om het goed af te ronden. En onthoud: u hoeft niet direct een antwoord te geven. “Ik kom er morgen op terug.”, is ook een prima respons.
  1. Haal afleidingen weg
    Naast multitasken, is er nog iets wat voor een dip in uw productiviteit zorgt: afleidingen. Directe afleiding, zoals geluiden op kantoor zijn nog maar het begin. Veel mensen voelen de haast onbedwingbare drang om overdag na te denken over zaken als het eten of andere dingen op de to-do lijst, om het maar helemaal niet te hebben over afleidingen als berichten op de mobiele telefoon. Probeer uit te zoeken welke afleidingen u van uw werk afhouden en noteer ze. Zo zijn ze uit uw hoofd en kunt u zich op belangrijkere dingen focussen.
  1. Zorg voor het juiste meubilair
    De inrichting van uw werkomgeving is ontzettend belangrijk als u productief wil zijn. Zo zorgt een goede bureaustoel ervoor dat u comfortabel kunt werken, zonder dat u last krijgt van uw nek, rug of schouders. En een stevige archiefkast helpt u om georganiseerd te blijven. Zodat u altijd weet waar uw belangrijke documenten zijn.
  1. Houd de inbox gesloten
    Elke keer als u een melding krijgt van een nieuwe e-mail, voelt u de drang om uw mailbox te openen om te kijken of het een belangrijk bericht is. Klinkt dit herkenbaar? Deze manier van werken zorgt ervoor dat u met veel dingen tegelijk bezig bent en is dus heel slecht voor uw productiviteit. Elke keer dat u reageert op het geluidje van uw mailbox, raakt u namelijk afgeleid van het project waar u mee bezig was. Zet het geluid van uw mailbox uit en check slechts een paar keer per dag uw inkomende berichten.
  1. Eerst denken, dan doen
    Dit punt is misschien juist het tegenovergestelde van wat u zou verwachten, want om productief te zijn, moet u toch aan de slag gaan? Toch werken productieve mensen over het algemeen langzamer omdat ze eerst goed nadenken over een taak. In plaats van zich direct op een taak te storten, maken ze eerst een actieplan. Zo voorkomt u dat u opnieuw moet beginnen omdat u er halverwege de taak achterkomt dat er toch iets niet goed gegaan is.

Misschien wel het grootste verschil tussen druk zijn en productief zijn: na een drukke werkdag komt u thuis en heeft u waarschijnlijk nergens meer zin in. Na een productieve dag op kantoor, bent u een stuk vrolijker en heeft u nog tijd en zin om te sporten, gezellig te eten of tijd met de kinderen door te brengen. En dat is toch uiteindelijk waar het om draait?